Tabbwaḍt n cemma

Kra medden qimen di lqahwa n yiwen uqvayli di Lpari. Vdan lla ttemmeslayen gar-asen ikelyane af tedyant n tnaɛurt (apollo 12) n marican i issersen iman-is deg wayur n yulyu 1969 ussan nni kan. Ihi, ass nni, am ass deg ussan; qqimen ikelyanen ttqessiren gar-asen, wa iqqar-as: « ufan akal nni dinna d azeggaɣ, wiyaḍ qqaren-as: « ufan dinna akal nni am iɣed* « , atg…. Lḥasun, yal yiwen amek i lla is-yeqqar.Retour ligne automatique
Nutni d Iqbayeliyen kra yellan din (akken di tallit nni), ala ixleḍ-d yiwen deg-sen d aɛrav n Lzayer.

Ciṭuḥ kan akkagi, inṭeq-d waɛrav, inna : »Teḥsam neɣ mdah…? a yak ziɣen Imarikaniyen agi i yulin ussan agi ar wayur…, teḥsam dacu i yufan dinna neɣ ala ? ». Dɣa, medden ak susmen ( izi ma yufeg-d as-sslen), ttrajun dacu ara sen-d-yessuffeɣ ugebliw amcum. Agevliw agi imiren inna: « anaɣ ziɣen ufan dinna tabbwaḍt n cemma ! ». Meḥsub, lmaɛna-ines: « d aɛraven i d imezwura ar wayur uqvel tamurt n Rruss, d Marikan.

Ikker-d yiwen n Uqbayli dinna, am akka, ittḥaraben af tjaddit-is, irra-yas, « isemmer-it am umesmar af lluḥ », inna: « Ma imarikanen agi ihi d tabbwaḍt‚ n cemma i yufan, ihi ula d nekkini ttcummuɣ…, ihi nezmer ad d-nini belli d iqvayliyen neɣ d imaziɣen sumata i irsen d imezwura ar wayur agi; acku aɛraven agi, ur ttcummun ara, yak cemma yagi n Iqvayliyen, mačč n waɛraven agi nwen ! ? ».

Aɛrav nni i d-yessufɣen tadyant akken ad issali ccan n watmaten-is, « teffeɣ-as tirga mxalfa », akken qqaren. Tagara yendem seg-ayen i d-inna, maca am akken is-yenna umezwaru: « yak d iqbayliyen kan i yettcummun, cemma yagi labuda n Iqbayliyen, nnsen u d nutni i tt-id-isnulfan ! ». Aɛrav i yɛudden ixdem ayen ilhan akken ad issaɛli ccan n « lumma taɛrabt », widak it-icban, teffeɣ-as ciɛa-nni akk win-as-tt Iqbayliyen, actal anasli si Tferka Taɣerbit.

*Tadyant agi teḍra s tidett deg lqahwa n yiwen n Uqvayli isem-is: « Au rendez-vous des Taxis » n Dda Amer n Iazzugen. U aragaz agi yettak-d tavzert-is berdayen tikal (double) af wid merra n tallit nni akken ad yeg afud i Wegraw Imazighen. Lqahwa yagi tussa-d di 14 rue Labas si Lpar si 18em (ass-a tuɣal d ayen nniḍen), deg useggas n 1977 i tmanaɣt n Fransa. Tajmilt-ik a Dda Amer n Iazzugen, xas armi d tura 2964.
*Tajmirt i wergaz agi:
Deg useggas n 1977, ifreq Wegra Imaziɣen tibratin meṛṛa i leqhawi d ikumersiyen n Lpari anda i sutren deg-sen akken aten-ɛiwen s tebzert (cotisation) i d-sbedden i yal ayur af yal aqahwaǧi aqvayli n Lpari. Ihi, mi iruḥen as-fken tabratt i Dda Aɛmer, netta hata d acu i sen-d-inna:  » Tura, ma ttaken ikumirsiyen iqγayliyen 100ff, nekk cfut a ken-d-fkeɣ 200ff. (imir ɛacrin alef xilla). Maca, i tesaɛwit nni, iqvaylien am wigi qlilit, neɣ ulac-iten maḍi.

Amawal:
iɣed: llan kra ssawalen as : « iɣiɣden » akken ad inin iɣed. Ihi: iɣed est au singulier et iɣiɣden est au pluriel. Sachez faire la différence. qqarent tama Nat Wassif d At Yanni. Tanmirt. Ma skaddveɣ-d ssurfet-iyi !

Lemɛani n dunnit:
Xilla deg aɛraven-awal, ttarran dima wid n Ccerq alemmas sufella nneɣ akken ad salin « ccan aɛrav deg umaḍal ». Ihi, deg tsertit agi d-snulfan, ufan-tt-id tgerrez u ar ɣur-sen d « tusna tameqran » (la haute politique). Nutni yuɣ lḥal am lmal yeksan mbla ameksa. Ttmujen kan deg lɣerv ar ccerq am uydi i ur nesaɛi ara imawlan. D acu iɣ-irḥan deg ayagi imi i d-neggar iman nneɣ ar wennar nsen, daymi i mi bɣan aɣ seddun deg « uɣdir d texnanasin » i d-ssuffuɣen (leur islamisme et leur printemps arabe) . Akka am akken tettwalim ḍrant-d yagi deg iseggasen i yaddan (ugin ad ddun yid-neɣ si : 63, 80, 2001).

Si 1963 nekni ad d-neqqar aḍabu yagi ad yawi tamurt n nneɣ ar usyax ! Yyaw as neddukelet akken a nesbedd tigduda taḥeqqanit tazayrit, ar yersen af leqder n tugdut anida : Iqvayliyen d waɛraγen ad ilin tama ɣer tama, yal yiwen s leqder-is d lḥerma-s. « Ur d-ttilint taɛddiya nneɣ fell-asen, ur ttilint tɛddiyat-nnsen fell-aɣ ». Maca, kkan-aɣ-d s deffir am ixeddaɛen, am ixabbiten.

Terna-d tayeḍ anda akken llan s urgaz-nnsen d ttmeṭṭut-nnsen, ttekkan, wufqen aḍabu af tuksa n sser, ddan yid-s ula d nutni, ttaɛyaren-aɣ deg tmanaɣt di tallit nni n ukabar FLN. Cfut acu iɣ-d-qqaren: »qbayli fayeḥ »(aqvayli yettfuḥen), « qbayli bunu ǧib lexra fi ɛabbunu » (aqvayli abugnul, iwwi-d iẓẓan af uɛebbuḍ iw ». Illa diɣen qqaren: « qbayli fayeḥ, serwalu ṭayeḥ « (aqvayli yettfuḥun, yeɣli as userwal-is). Qqaren diɣen akken ad ini belli d nutni i d-iḥellan tamurt, nekni d ttarwa n Digull, illa: « qbayli bu xebza, ɛarbi bu ddebza: aqvayli bu wexbiz, aɛrav bu d tebbuzt).

Beaucoup parmi les arabophones mettaient souvent en relief les Arabes bédouins dont-ils se sentent être les descendants et incluant par là l’ensemble imazighophones* dans le moule arabe, unique moule pour les diluer, fondre, assimiler à l’envahisseur arabe bédouins de jadis qui était venu du fin fond de l’Arabie ancienne.

Ces nomades appelés : les benu hillal et les benu souleiman que le célèbre Ibn Khaldoun avait comparé aux « sauterelles », ont fait le malheur du peuple Amazigh dans son ensemble depuis leur arrivée. L’historien français Stéphane Gsell appelait cela, en parlant de l’invasion arabe: “les siècles obscurs” (les siècles d’occupation). Le Moyen Orient est la raison logique de l’origine notre immobilisme et notre déchéance intellectuelle, culturelle, linguistique et morale depuis cette date à ce jour.

* Sachez que quand un amazigh devient, se transformera en arabe, c’est « son âme » amazigh qui s’en va et son corps amazigh ensuite sera habité par « une âme arabe ». C’est ainsi que va la disparition, la distillation des amazighs dans leur ensemble dans la marée arabe et reste ainsi stagné, immobilisée dans la gare du monde arabe.

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